^^Diari Nad^^

^^Diari Nad^^

Thursday, May 19, 2011

Suntikan Beracun

Assalammualaikum semua..

Sekadar bercerita..

Keluar saja dari sekolah anak saya Nur Nyssa yang masih bersekolah tadika enam tahun, dah tak sabar-sabar nak beritahu saya yang minggu depan bermulanya peperiksaan.

"Mama, cikgu cakap hari Isnin nanti ada periksa."kata Nyssa.

"Oh ye ke..jadi Nyssa kena belajarlah ye."jawab saya.

"Ye lah, nanti mama ajar saya ye."kata Nyssa lagi.

"Ok."kata saya

Sampai saja di rumah seperti biasa Nyssa akan tukar baju, bermain dengan adik dia Neliez sambil tengok tv rancangan kanak-kanak, tolong tengok apa yang mama dia masak hari ini, makan tengahari dan latihan solat.

Setelah selesai semua perkara di atas, selalunya dia akan buat homework atau baca buku atau tidur.

Tapi hari ini agak berlainan sikit..dia jadi malassss..malas nak buat homework, malas nak baca buku dan malas nak tidur..ada ke orang malas nak tidur?

Sebenarnya saya tak berapa kisah sangat kalau sesekali dia jadi macam tu sebab dia masih kecil lagi tak boleh dipaksa-paksa nanti bosan pulak dia tapi...ada tapi tu!

Bila dia cakap "Mama, kalau umur saya dua tahun kan best tak payah pergi sekolah..tak payah belajar."

Haa..kisah tak kalau dia cakap macam tu??..Tetiba anak saya yang  berjiwa besar ni nak berubah kepada berjiwa kecil.

"Kenapa Nyssa cakap macam tu?" tanya saya

Nyssa diam seketika lalu menjawab dengan perlahan sambil tersenyum "Errrrr sebab saya malaslah nak gi sekolah..sebab saya ngantuk kena bangun pagi."

"Kalau ngantuk, balik sekolah kan boleh tidur sekejap..kenapa tak tidur?" tanya saya lagi.

"Saya nak tengok tv dulu..nanti baru tidur."Nyssa jawab dengan selamba.

"Eh..tadi kan dah tengok tv."tiba-tiba Teli kakaknya menyampuk.

"Ala."keluh Nyssa.

"Mama, mesti Nyssa ni dah terkena suntikan beracun."kata Teli.

"Ha..apa?..oh tidak."terkejut saya bila Teli sebut suntikan beracun tapi saya sudah memahami.

"Mama, suntikan beracun tu apa?" tanya Nyssa pelik.

Hem..ni yang kadang-kadang malas nak jawab ni..belum habis satu bab lagi dah datang lagi satu bab yang lain.. Eh tak boleh..tak boleh malas-malas nanti kena suntikan beracun..

Sebenarnya cerita tentang suntikan beracun ni pernah saya baca dari majalah asuh..bagus juga Teli masih ingat sampai sekarang tentang cerita tu..bolehlah saya kongsikan secara ringkas pada Nyssa dan sahabat-sahabat sekalian tapi saya minta maaf sangat-sangat bukan hari ini..mungkin di lainkali sebab sekarang ada hal yang tak dapat dielakkan. Maaf.

Tapi..jika sahabat-sahabat ingin komen atau tambah apa suntikan beracun tu silakan.Terimakasih.

p/s: hubby kita balik ari ni.



4 comments:

  1. akak tak tahu pasal suntikan beracun..
    nanti cerita ye

    ReplyDelete
  2. kebanyakan budak2 malas nak pergi sekolah sebab xmau bangaun pagi je kan bukan sebab tak minat belajar hehe
    Kak, nanti crita pasal suntikan beracun tu ye, qema pun tak tau dan nak tau gak ni:)

    ReplyDelete
  3. anak pompuan besanya rajin baca buku. kalo anak lelaki, cair tekak kita dibuatnyaaa

    ReplyDelete
  4. emm perempuan dh kawin dpt suntikan beracun bahaya kak...nanti busung :P...emm lari tajuk pulak..haha

    ReplyDelete