^^Diari Nad^^

^^Diari Nad^^

Monday, October 24, 2011

Serba salah

Maaf kepada semua sahabat kerana blog ini akan berehat buat sementara waktu atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. InsyaAllah ketemu dilain waktu.

Sunday, October 16, 2011

Teringat! Happy Birthday Anakku

Assalammualaikum..syukur kerana hari ini kita masih bernafas dengan redhaNYA.

Terasa pantas masa berlalu, hari ini Tasha sudah semakin meningkat remaja..Selamat menyambut ulangtahun kelahiran yang ke-13, Nur Natasha.

Teringat kembali semasa Tasha kecil, penuh keceriaan dan senyuman. Mata yang cantik , senyuman yang manis dan suara yang lunak itulah penyejuk hati Mama dan Papa dikala kita menempuh detik-detik sukar kehidupan.
Semasa kita masih tak punya rumah sendiri, semasa Mama dan Papa bertungkus-lumus mencari rezeki meninggalkan Tasha seketika supaya kita boleh mengecapi hidup di rumah sendiri.

Teringat juga Mama dikala Tasha kena tarik disebabkan demam panas yang terlampau..semasa itu Mama di tempat kerja menerima panggilan..hati ibu mana yang tidak kesal kerana tiada disisi anaknya diketika itu.


Lebih sayu lagi diketika Mama dan Papa menghantar Tasha ke hospital dan melihat tangan halusmu dicucuk jarum untuk masuk air sambil tangan halusmu yang sebelah lagi mengapai-gapai merayu dalam tangis supaya tidak diperlakukan begitu.

Maafkan Mama.

Ah! tidak dapat Mama lupakan detik itu..sayu sungguh. Namun Mama redha kerana itu semua ujian dan dugaan dari Allah SWT buat Mama dan Papa.

Alhamdulillah, Mama sentiasa bersyukur, bangga dan menikmati setiap detik menjadi ibu kepada seorang anak sepertimu.

Kini anak Mama sudah besar sebagai johan. Mama mahu anak mama yang cantik, ceria dan bijaksana ini terus meniti usia dewasa, membesar sebagai anak solehah yang bermotivasi tinggi dalam kehidupan.

Jangan lupa solat.

"Biarlah ibumu menangis kerana gembira dengan kejayaanmu dan bukannya menangis kerana sedih dengan kegagalan atau kelakuan negatifmu."

Happy birthday, sayang anak mama.


Sunday, October 9, 2011

Pahala tidur

Assalamualaikum, apa khabar adik-adik dan sahabat? Semoga semua berada dalam keadaan sihat walafiat dengan rahmat dan limpah kasih sayang dari Yang Maha Esa.

Sekadar berkongsi..



Tidur adalah amalan harus dan amalan harus sememangnya menjadi sunat atau mendapat pahala sekiranya disertai niat dan amalan-amalan yang dituntut.

Amalan seperti berniat tidur untuk merehatkan tubuh badan mengabdikan diri kepada Allah SWT, atau menghilangkan mengantuk untuk solat dengan khusyuk atau seumpamanya.

Dalam masa yang sama menjaga adab-adab tidur seperti membaca Al-Quran, berzikir, berdoa sebelum tidur dan tidur dalam keadaan berwuduk.

Jadi, benarlah tidur juga dikira sebagai ibadah yang boleh mendatangkan pahala.

p/s: Ada sesiapa yang nak tambah, silakan. Terimakasih.

Monday, October 3, 2011

Perginya si kitam

Assalammualaikum sahabat yang dikasihi, moga dilimpahi rahmat dan kasihsayang dari Allah.

Sekadar berkongsi cerita,

Petang itu ligat betul si kitam bermain-main dengan anak bongsu saya Neliez, pantang Neliez bergerak sedikit mulalah si kitam kejar menerkam kaki comel Neliez, tapi Neliez tidak menjerit malah membiarkan saja kakinya digigit manja.

Memang comel sungguh si kitam dengan bulu hitamnya yang lebat dan gebu, membuatkan sesiapa saja yang melihat akan rasa geram dengannya..pasti ingin menyentuhnya.

Tengahari tadi semua panik kerana si kitam hilang sekejap. Semua mencari si kitam dengan memanggil-manggil namanya "kitam, kitam" tapi si kitam masih tak kelihatan. Semua bimbang ada orang yang mengambil si kitam maklumlah si kitam comel pasti ada orang yang hendak mengambilnya.

Orang yang paling bimbang kehilangan si kitam ialah anak sulung saya Tasha. Tasha memang sayang dengan spesis ini lebih-lebih lagi si kitam. Kalau datang rumah mak pasti si kitam dicarinya dulu.

Memang mak akan keluarkan si kitam dari kurungannya pada siang hari. Biar si kitam dapat bermain dengan ibu dan adik-adiknya. Adik-adik si kitam comel juga tapi tak seperti si kitam ligat dan comel.

Memang dalam tiga beradik si kitamlah yang paling menjadi perhatian sebab si kitam suka menunjuk-nunjuk dan suka buat perangai. Nah! si kitam yang hilang tadi telah ditemui, rupa-rupanya si kitam bersembunyi disebalik kurungannya. Hah! leganya hati Tasha.

Memang hari ini tingkahlaku si kitam agak berlainan sedikit, nampak keriangan si kitam lebih pada hari biasa. Si kitam masuk ke dalam rumah lalu berlari-lari riang, berguling-guling manja dan menggeser-geserkan badannya pada tangan saya seolah ingin mengajak saya bergurau dengannya. Saya usap kepala si kitam..entah kenapa rasa sayangnya dengan si kitam. Hendak pula, Neliez juga turut memegang badan dan mengusap kepala si kitam.

Selepas ini tiada lagi ngiang suara lembut si kitam, tiada lagi bayang-bayang si kitam mengejar kaki Neliez. Tiada lagi kedengaran suara Tasha memanggil "kitam, kitam". Huh! sayu dan luluh hati ini melihat cara pemergian si kitam.

Siapa yang tak sedih, anak kucing kesayangan semua orang dirumah mak telah digilis kereta. Hanya tuhan saja tahu betapa sedihnya hati Tasha, betapa sedihnya hati semua orang yang menyayangi si kitam.

"Sudah ajal si kitam."hanya itu saja yang mampu saya katakan pada Tasha.






Saturday, October 1, 2011

Sahabat lama

Assalammualaikum..moga semua ceria..

Sahabat sekolah lama bertemu kembali..agak lama juga terpisah. Walau kami berpisah sejak tingkatan empat tapi kami masih lagi berkesempatan berhubung antara satu sama lain.bercerita tentang diri dan masalah masing-masing.melalui taliponlah.. dulu-dulu tak ada lagi internet ini. Dan melalui talipon jualah kami akhirnya berpisah.

Saya pernah mencari dia melalui rakan-rakan sekolah tapi semua tak tahu di mana dia. Pernah satu ketika bila reunion sekolah diadakan saya berharap dapat berjumpa dengannya tapi malangnya dia tidak ada.

Alhamdulillah, akhirnya kami bertemu di buku muka (fb)..alangkah gembira hati saya kerana banyak yang saya ingin cerita dan kongsikan bersama. Pada Syawal tahun lepas saya telah dapat berkunjung ke rumah dia..itulah pertemuan pertama kami setelah sekian lama berpisah.

Dan pada Syawal tahun ini..dia pula dapat berkunjung ke rumah saya..Alhamdulillah akhirnya datang juga dia ke rumah saya. Inilah dia orangnya..pasti ada kalangan sahabat yang kenal dia kan..dia lah yang mengajak saya ke alam blogger ni.

Terimakasih Ati dan family kerana sudi datang rumah kita. Jangan serik datang rumah kita yang jauh ini ye.

 

Wednesday, September 21, 2011

Rindu terubat

Assalammualaikum..bersua kembali setelah sekian lama menyepi dari berblog. Kekadang terasa bersalah pada sahabat semua kerana sudah agak lama tak berkunjung ke blog sahabat. Kita hanya merancang tuhan yang menentukan..laptop rosak punca saya tak berblog..nak beli yang baru masih tak mampu..mujurlah ada laptop pinjaman dari syarikat hubby..alhamdulillah dapatlah saya gunakan walau hanya sekali-sekala.

Sekadar berkongsi cerita..

Lihat saja pada wajah tuanya tak ubah seperti wajah arwah bapa saya..inilah bibik (makcik) iaitu satu-satunya adik kepada arwah bapa..mereka dua beradik saja. Sekian lamanya arwah pergi meninggalkan dunia ini..sekian lama itulah saya tak bersua dengan bibik..memang rasa bersalah. Syukur pada Allah dengan izinNYA dapat saya dan keluarga bertemu bibik.



Kelihatan bibik sangat kurus..kecil saja umur sudah menjangkau 72 tahun tapi alhamdulillah bibik masih sihat..kebetulan semasa saya sampai dirumah bibik..anak perempuan bibik pun baru sampai dari Kuala Lumpur..dapatlah kami beraya bersama..menghiburkan hati bibik walau seketika kerana bila semua balik tinggallah bibik dengan seorang pembantu bersama kucing-kucing kesayangan bibik. Di ajak tinggal bersama dengan anak-anaknya bibik tidak mahu..biasalah orang tua memang bahagia dirumahnya sendiri.



Terimakasih pada hubby yang bawa saya dan anak-anak ziarah bibik. Ternyata bibik gembira sangat dengan kedatangan kami sekeluarga sehingga bila kami hendak pulang bibik hantar kami sehingga ke pintu pagar. Terharu sungguh saya apatahlagi bila melihat wajah sayu bibik..teringat akan arwah bapa..hanya Allah yang tahu betapa rindu sungguh saya pada arwah.

Al-Fatihah buat arwah bapa tersayang.

Saturday, August 27, 2011

Pergimu kutangisi??

Assalamualaikum..

Beberapa hari saja lagi saja Ramadhan yang tinggal…sangat-sangat beruntung bagi mereka yg berjaya merebut berkali-kali ganda pahala sepertimana yg Allah janjikan di bulan mulia ini…sedih nak tinggalkan bulan yang penuh rahmat & barokah ini…selamat berpuasa dan berhari raya sekaligus saya ucapkan buat semua sahabat…mohon ampun dan maaf sekiranya ada kesalahan yang sengaja atau tak sengaja…maaf zahir batin…selepas ini insyaAllah blog ni akan bernyawa kembali..

Kadangkala menitis air mata apabila mengingatkan Ramadan yang akan kita tinggalkan.Manalah tahu inilah bulan ramadhan yang terakhir bagi diri kita..

Di Penghujung Sebuah Ramadhan...
Ia semakin meninggalkan kita..
Ia semakin melabuhkan rahmatnya...
Tetapi, adakah kita sedih atau suka dengan pengakhiran ini???

Pergimu kutangisi....
Tak puas ku meraup nikmat muraqabah pdNYA...
Moga....aku masih bisa bertemumu...
Andai masih punya waktu..

Tentu sekali menjadi harapan kita semua untuk dapat menemui lagi Ramadan akan datang, insyaAllah...tapi yang penting.. menghayati dan beramal sebanyak-banyak untuk mendapat keberkatannya........bukan hanya dibibir tapi adalah melalui tindakan kita......

Sekadar renungan dan muhasabah untuk diri ini dan sahabat yang disayangi. Adakah hari ini lebih baik dari semalam dan bulan ini lebih baik dari sebelumnya..?


Saturday, August 6, 2011

Masjid untuk semua orang?

Assalammualaikum sahabat..moga puasa hari ini lebih bermakna dari semalam..

Sekadar bercerita..

Balik dari solat tarawih semalam..

Natasha (anak sulung saya) "Mama, ee saya tak sukalah dengan nenek garang kat masjid tu."

"Eh..Kenapa pula?" tanya saya

"Ye lah dia suka marah-marah orang terutama budak-budak macam saya ni." Tasha beritahu.

"Kenapa dia marah?" tanya saya lagi.

"Entahlah saya tak buat apa-apa pun dia nak marah..adalah budak-budak kat belakang tu bising sikit je baru nak masuk masjid dia nak marah lepas tu nak suruh balik, mana boleh macam tu kan mama..masjid kan untuk semua orang." terang Tasha.

"Aa ma, ada sekali tu dia tegur orang besar pun dengan kasar..suruh ke depan..ee malu lah orang tu kan mama?" sampuk Teli adik Tasha.

" Ye lah nenek tu suka jerit-jerit..ee garang betul..esok saya tak nak gi terawih lah mama." sambung Tasha.

"Haha..nenek tu memang macam tu perangai dia sejak mama kecil lagi..memang dia jaga masjid tu supaya budak-budak tak buat bising."cerita saya

"Ha..mama tahu?" tanya Tasha.

"Ya, dulu mama pun sama macam Tasha takut nak pergi masjid sebab ada nenek tu tapi bila mama fikir semula kenapa nak takut..kita nak solat di rumah Allah. Biarkan ajelah nenek tu..dia dah tua tak baik kita benci orang apatah lagi orang yang lebih tua dari kita..sekejap je dia bising pun..kita sabar aje lah ye..Allah sayang orang-orang yang bersabar." cerita saya lagi.

"Hemm..ye lah mama, saya pergi malam ni..saya tak takut pun dengan nenek tu..cuma geram sikit je.."Tasha masih terkesan dengan peristiwa semalam.

"Hehe..saya pun geram jugak."kata Teli.

"Aik..sudahlah tu tak baik geram-geram nanti kurang pahala puasa."saya mengakhiri perbualan.

Bila Tasha berkata masjid untuk semua orang..saya terfikir adakah masjid untuk orang tua "senja" saja?

Pernah tak kita mendengar alasan ibubapa untuk anaknya yang masih kecil "Budak-budak tak payah pergi masjidlah, lari-lari buat bising je..menganggu orang tua nak sembahyang je! tak khusyuk!"

Bila anak-anak dah meningkat dewasa pula alasan ibubapa " Budak ni dah besar dah. Pandailah dia fikir sendiri, kubur masing-masing, bila hidayah sampai nanti, datanglah dia ke masjid tu!".

Maka tidak hairanlah masjid lengang dengan golongan muda dan yang ada kebanyakannya dari golongan berumur.

Salah siapa? Fikir-fikirlah....

Saturday, July 30, 2011

Semangat Ramadan..Tingkatkan Ibadah

Assalammualaikum sahabat..

Alhamdulillah..marilah sama-sama kita panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana diberi peluang dan ruang untuk menikmati bulan yang penuh barakah iaitu Ramadhan Al-Mubarak. Kini tinggal satu/dua hari lagi umat Islam di seluruh dunia akan "berpesta" menyambut kedatangan bulan mulia yang dinanti-nantikan saban tahun.

Sudahkah kita bersedia menyambut kedatangan Ramadhan ini? Sebelum itu ingin saya mengambil kesempatan untuk memohon maaf pada sahabat sekiranya selama mana saya berblog ini telah menguris atau membuat sahabat berkecil hati atau lama mana saya tidak berkunjung blog sahabat...almaklumlah sejak akhir-akhir ini blog saya sepi dan mungkin pada masa akan datang blog ini akan sepi juga namun insyaAllah jika berkesempatan saya akan menjengok blog sahabat.

************************************

Sekadar perkongsian..

Bagi memastikan kita dapat menjalankan ibadah ini dengan sempurna, kita perlu siapkan diri dari segi fizikal dan mental kerana ibadah puasa bukan sahaja menahan diri daripada makan minum malah menuntut kita supaya bersabar menjalaninya dengan tekun disamping memperbanyakkan amalan-amalan mulia yang lain.

"Mama, nanti saya nak puasa tau hari-hari..mama jangan lupa kejut saya." pesan Nyssa pada saya

"Mama, lepas tu saya nak ikut mama gi solat Tarawih tau..haa mama jangan tinggalkan saya kat umah."pesan Nyssa lagi.

"Mama, nanti saya pun nak bagi makanan kat jiran sebabkan cikgu kata kita kena bersedekah jugak nanti dapat pahala."cerita Nyssa lagi.

Ya Allah, anak kecilku ini banyak benar pesanannya..kira-kira inilah persiapannya untuk berpuasa..benar-benar bersemangat kali ini..tak seperti tahun lepas..baru belajar berpuasa..puasa yang yok! InsyaAllah..anakku kali ini dengan semangat kentalmu..moga dapat penuh.

************************************

Justeru, pada bulan yang penuh barakah ini kita digalakkan banyak baca Al-Quran..pelajari dan hayati isi kandungannya, bukan setakat mengambil berkat Al-Quran, tetapi yang lebih penting adalah hidayah yang datang bersamanya.

Kita juga digalakkan bersedekah. Rezeki yang Allah kurniakan kepada kita eloklah dikongsi bersama-sama dengan mereka yang susah dan memerlukan.Apakata kita ambil peluang ini untuk berkongsi juadah berbuka dengan jiran-jiran. Disamping merebut pahala yang Allah janjikan, kita juga dapat mengeratkan silaturrahim sesama jiran.

Namun, solat Tarawih sekali-kali jangan dilupakan.Banyak keistimewaannya. Solat ini hanya khas diadakan Allah untuk bulan Ramadan saja. Rugilah jika kita mengabaikannya.

Marilah kita sama-sama memperbanyakkan doa dan munajat kepada Allah, supaya diberi kekuatan untuk melakukan yang terbaik pada Ramadan kali ini. InsyaAllah.

"Selamat menyambut Ramadan Al-Mubarak"

Tuesday, June 28, 2011

Puasa yang sia-sia

Assalammualaikum sahabat..moga semua ceria dirahmati Allah.

Sekadar bercerita..

Salina (bukan nama sebenar) terkejut. Tiba-tiba Azimah (bukan nama sebenar) beredar meninggalkan dia. Walhal mereka sedang berbual-bual. Malah sempat pula Azimah berkata, "Cukuplah, saya tidak mahu dengar." Oleh kerana berasa hairan dan tidak puas hati dengan perbuatan kawannya itu, Salina memanggilnya sambil berlari-lari anak mengejar Azimah yang semakin jauh meninggalkannya.

"Kenapa dengan awak? Awak marahkan sayakah?" tanya Salina sebaik sahaja tiba di sisi Azimah.

"Saya minta maaf. Tadi awak hendak bercerita tentang keburukan kawan kita, Rahimah (bukan nama sebenar). Awak hendak mengumpat dia, sebab itu saya tidak mahu dengar." jawab Azimah dengan jujur.

"Nasib baik awak cepat bertindak. Kalau tidak, dapat dosa kering saya tadi." kata Salina

"Bukan awak seorang, saya yang mendengar pun berdosa juga." kata Azimah.

"Kalau tidak sia-sia sahaja kita berpuasa. Dapat penat dan lapar sahaja." kata Salina lagi.

"Sudahlah tidak dapat pahala, dapat dosa pula."tambah Azimah.

****************************

Sekadar berkongsi..

As-siyam, satu istilah yang digunakan dalam bahasa Arab yang bermaksud puasa. Puasa bermaksud menahan diri daripada melakukan sesuatu perkara yang membatalkan puasa serta mempunyai tempoh masa tertentu iaitu dari terbitnya fajar sehingga tenggelamnya matahari dan disertai dengan niat.

Dalam Islam apa sahaja amalan yang dilaksanakan perlu disertakan dengan niat. Manakala maksud menahan diri pula ialah seperti menahan diri daripada makan dan minum, menahan mata daripada melihat perkara-perkara yang mendatangkan dosa, menahan telinga daripada mendengar umpatan, celaan dan kejian. Di samping menahan diri daripada mengumpat, mengeji, mencela atau menyakiti hati orang lain, berdusta, berbohong dan seumpamanya, itu semua termasuk dalam kategori menahan diri.

Makan atau minum akan membatalkan puasa. Ia jelas melanggar kaedah serta syarat-syarat sah puasa. Oleh sebab itu setiap individu yang melakukan perkara tersebut maka batal puasanya. Manakala mengumpat, mengeji, menghina, mencela dan seumpamanya akan mengurangkan dan membatalkan pahala puasa.

Puasanya sah kerana dia tidak makan dan minum pada siang hari, namun pahala puasanya kurang ataupun tiada langsung kerana dia melakukan perkara-perkara yang dilarang sewaktu dia berpuasa. Malah Al-Quran dan Rasulullah SAW mengumpamakan orang yang mengumpat seperti memakan daging saudaranya sendiri.

Ia termasuk dalam kategori yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW :"Berapa ramai orang yang berpuasa tidak mendapat apa-apa manfaat dari puasanya kecuali lapar dan dahaga."

Wallahualam.

Friday, June 24, 2011

Fuyoh! Panasnya Cuaca!

Assalammualaikum sahabat..

Sekadar bercerita..

"Fuyoh! Panasnya hari ini." keluh anak kedua saya Teli yang baru balik dari sekolah tengahari tadi.

Cuaca sekarang ini tak menentu kalau panas..panas sangat, kalau hujan..hujan saja..namun itu semua kekuasaan Allah.

"Ala Relax la dik, sebenarnya ada tempat yang lebih panas di atas dunia ini." kata kakaknya Tasha.

"Kat mana?" tanya Teli.

"Sebuah tempat bernama El Azizia di Libya adalah kawasan terpanas di dunia dan ia pernah merekodkan suhu terpanas sehingga 57.8 selsius pada 13 September 1922."jawab Tasha.

"Mana akak tahu? tanya Teli lagi.

"Ala kebetulan akak baca dari majalah asuh." jawab Tasha.

"Poyo je kakak ni."Teli tak berpuas hati.

"Betullah tak caye pergilah baca sendiri." Tasha menegaskan.

"Mama pun ada baca, tapi kakak tak baca habis ye ada tapi tau.." tanya saya pada Tasha.

"Eh ye ke mama, tapi apa?." Tasha musykil.

"Tapi neraka lagi panassss tau!!!" saya beritahu Tasha.

"Ye lah mama..eee takutkan mama saya tak mau masuk neraka." beritahu Tasha penuh bimbang.

"Kalau tak mau masuk neraka, kita kena apa?" tanya saya lagi.

"Kena dengar cakap mama."sampuk Teli.

"Bukan itu saja, dah solat ke belum?" tanya saya.

Tasha dan Teli masing-masing terus masuk untuk solat. Alhamdulillah.

***********************

Sesungguhnya sudah menjadi sunnatullah, bahawa apapun yang ada di dunia ini tetap dijadikan berpasangan atau berlawanan.

Kita boleh melihat sendiri, siang lawannya dengan malam, panas lawannya sejuk, tinggi lawannya rendah dan syurga lawannya neraka.

Seperti yang sudah pernah kita baca dalam al-Quran, bahawa syurga itu disediakan oleh Allah bagi orang yang beriman serta berbuat kebaikan, sedangkan neraka adalah bagi orang yang ingkar kepada Allah S.W.T.

Hal ini dapat kita buktikan melalui firman Allah dalam surah as-Sajadah ayat 19 hingga 20 yang bermaksud:

"Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka bagi mereka syurga tempat kediaman, sebagai pahala terhadap apa yang mereka telah kerjakan. Dan adapun orang-orang yang fasik (kafir) maka tempat mereka adalah neraka. Setiap kali mereka hendak keluar daripadanya, mereka dikembalikan lagi ke dalamnya dan dikatakan kepada mereka, "rasakanlah seksaan neraka yang dahulu kamu dustakannya."

Daripada maksud di atas telah jelas kepada kita bahawa syurga dan neraka itu benar-benar ada, syurga bagi orang yang beriman, manakala neraka bagi orang yang ingkar.

Maka justeru itulah, bagi orang mukmin baik lelaki atau perempuan wajib melepaskan diri daripada seksa yang akan ditimpakan oleh Allah S.W.T itu dengan cara taat dan patuh.

Seseorang mukmin dituntut agar memelihara diri dan keluarganya supaya jangan tersesat jalan ditempuh, maka dengan itu Allah telah berfirman dalam surah at-Tahrim ayat 6 yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka yang bahan bakarannya adalah manusia dan batu. Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar layanannya. Mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala perkara yang diperintahkan kepada mereka dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkanNya."

**********************

Moga kita semua menjadi orang-orang yang beriman. Ameen.






Wednesday, June 22, 2011

Ar-Razzaq-Pemberi Rezeki

Assalammualaikum sahabat..moga semua sihat diberkati Allah.

Sekadar berkongsi,

Anak-anak kita jika diajak untuk keluar pergi membeli makanan di kedai atau di mana-mana saja sudah tentu suka hendak ikut. Hendak pula jika pergi ke gerai-gerai makanan, MasyaAllah rambang mata, rasanya kalau ada banyak duit semua makanan itu kita hendak beli dan makan sepuas-puasnya. Tetapi sifat tamak itu tidak patut menjadi amalan.

Saya selalu ingatkan anak-anak ada orang yang lebih susah dari kita. Rezeki yang kita dapat bukankah baik kita kongsikan pada orang lain contoh kita hantar ke rumah kawan-kawan yang susah atau jiran tetangga.

Sifat Allah yang sangat pemurah tidak pernah berhenti memberi rezeki kepada seluruh makhluk di dunia ini. Sebenarnya Allah bersifat Ar-Razzaq bererti pemberi rezeki, mengurniakan rezeki bukan hanya khusus pada makanan tapi segala perkara yang boleh membawa kepada kebaikan semuanya dinamakan rezeki.

Kita dikurniakan keluarga penyayang, rumah selesa, dapat makanan yang sedap-sedap, dapat tidur nyenyak, semua itu juga disebut rezeki. Allah kurniakan kita kepandaian, badan sihat dan otak yang cerdas itu juga dikira sebagai rezeki.

Saya selalu ingatkan diri dan anak-anak sebagai mensyukuri setiap rezeki yang Allah kurniakan pada kita, selain selalu menyebut nama Allah, mari kita sebut nama Ar-Razzaq pula. Contohnya melihat setiap hidangan makanan maka ucapkanlah, "Ya Razzaq, Ya Razzaq, Ya Razzag"berulang kali.

Tujuannya supaya kita ingat kepada Allah yang memberi rezeki itu. Apabila kita menerima hadiah dari seseorang ucapkanlah "Terima kasih Ya Razzaq, terima kasih Ya Pemberi Rezeki."

Akhir kata, mari kita amalkan bersama-sama setiap pagi sebelum melangkah kaki ke sekolah  atau ke tempat kerja atau ke mana-mana saja bacalah Ya Razzaq sepuluh kali. Mudah-mudahan apabila kita selalu menyebutnya, Ya Razzaq akan beri bermacam-macam rezeki yang berkat.

Semoga kita menjadi orang yang banyak bersyukur dengan nikmat rezeki yang Allah kurniakan.Ameen.

Saturday, June 18, 2011

Makan-makan di Sabah

Assalammualaikum sahabat..moga ceria hari ini.
Sekadar bercerita..
Saya kalau cerita bab-bab makan pada anak-anak mereka memang suka terutama anak kedua saya Teli. Semasa di Sabah selama empat hari di sana, Teli akan selalu tanya dimana tempat makan yang akan kami singgah.

"Mama, lepas ni kita nak makan kat mana?" Itulah pertanyaan yang keluar dari mulut Teli sebaik sampai di Sabah.

Walaupun sudah makan di dalam kapal terbang papa dia order tapi itulah Teli memang suka makan.

"Mana nak cukup makan kat atas tu..nasi lemak dia kecik je."kata Teli
Memang betul pun kecil saja nasi lemak dalam kapal terbang, mahalnya bukan main lagi.
Jadi untuk itu, hubby bawa kami semua makan di Restoran Seri Melaka. Di restoran ini hubby kata dia pernah makan asam pedas ikan tenggiri sedap sangat. Inilah antara hidangan yang kami pesan.

Memang betul kata hubby, asam pedas di sini sedap sangat rasa macam ada mangga pulak..

Ini prawn fried with dried chilies..bolelah rasanya

Ini black pepper chicken..anak sulung saya Tasha yang pesan.

Alhamdulillah, tersenyum kenyang Teli.

Oleh kerana makanan di sini memenuhi citarasa kami semua, maka waktu hendak balik pun kami singgah di restoran ini juga.

Sempatlah bergambar di depan restoran ini sewaktu hendak balik.
Pada hari kedua hubby bawa kami makan malam di Restoran Kampung Nelayan. Di sini agak mahal jugalah tapi hubby kata tak apalah sekali-sekala dan hubby suruh kita semua cuba makan yang dibawah ini.
Inilah dia lobster (betul ke spelling nih) sebelum di ehem2
Lobster ini hubby yang order tak ingatlah apa nama masakannya..isinya ala2 salad dicampur dengan cheese dan buah tembikai susu..agak kelainan sikitlah rasanya tapi hubby suka.

Apa yang menarik di Restoran Kampung Nelayan ini ialah kita semua dihiburkan dengan pertunjukan tradisional Sabah.

Teli dan Tasha sempat berposing dengan penari-penari.

Malam terakhir pula kami makan di Restoran Bundusan Place. Di sini tak ramai orang, apa yang istimewanya di sini ialah chefnya sangat pemurah hati. Hubby pernah makan di sini dulu, katanya ketam masak kari di sini sedap. Kami semua pun nak cubalah, tapi malang nasib kami malam itu ketam sudah habis. Untuk tidak menghampakan kami, chef di sini menghidangkan kami sup sharkfin dengan percuma.

Terkejut! kami order sikit aje..dibawanya dengan mangkuk besar..pelayan tu kata..hari ini chef senang hati. Terimakasihlah..
Ini prawn with eggs and cheesse..gemuklah

Disebabkan ketam habis, jadi chef dengan senang hati ganti dengan dried curry prawn..hem sedap jugak

Neliez sibuk nak menari sama.

Di sini pun ada pertunjukan juga tapi sekejap saja..penari-penari yang hendak bergambar dengan Neliez sebab dia asyik sibuk menari kat depan tu..


Alhamdulillah, syukur rasanya dah habis cerita saya di Sabah yang dapat saya kongsikan pada sahabat.
p/s: Sentiasa ingat pada diri dan anak-anak bila makan jangan tamak dan jangan membazir..ingatlah pada orang yang susah nak dapat makan.





Thursday, June 16, 2011

Jalan-jalan cari Iman

Assalammualaikum sahabat..apakhabar..semoga keimanan kita bertambah setiap hari.

Alhamdulillah, syukur pada Allah kerana diberikan lagi saya peluang untuk sama-sama berkongsi cerita dan pengalaman saya walau saya ada sedikit masalah untuk "sign in" blog saya. Macam-macam error message yang keluar antaranya HTTP 404.

Pada mulanya pening juga saya untuk menyelesaikan error ini namun saya cuba juga untuk explore kenapa,mengapa apakah sebab utama HTTP 404 ini..akhirnya alhamdulillah tidak ada apa yang special pun apa yang saya lakukan hanya go to google cari link dan akhirnya dapat. Syukurlah.

Baiklah terus ke n3 yang saya nak kongsikan pada sahabat iaitu sambungan jalan-jalan saya serta keluarga ke Sabah tempohari. Saya masih ingat akan pesanan seorang ustazah agar jalan-jalan kita seeloknya diiringi dengan iman..wa ima di mana pun kita sentiasa ingat Allah. Sejauh mana pun kita ingat Allah Maha Besar, setinggi mana pun kita ingat Allah Maha Pencipta.

Sampai kita di Sabah petang..sempat untuk jamak dulu di Masjid KK ini.
Dalam perjalanan hendak ke Kundasan..sempat anak saya Natasha ambil view waktu senja..Subhanallah..
 

Di pagi hari di Kundasan, kami ke sini untuk melihat keindahan permandangan Gunung Kinabalu.

Inilah dia view yang sempat kami ambil..sungguh indah ciptaan Allah.


Macam dalam studio pulak.


Di waktu pagi, pemandangan salah sebuah Masjid yang berada di Kundasan ini
Ini pemandangan sewaktu kami hendak ke ladang lembu..macam kat New Zealand gitu.

Nyssa sempat pose.


Inilah dia ladang lembu atas bukit sejuk udara disini..tak berapa nampaklah lembunya..ada susu yang dijual disini.


Sungguh indah bumi Allah.

bersambung lagi..maaflah sahabat sejak kebelakangan ini laptop problem sejak kes masuk air hari tu..tak sempat nak balas komen sahabat..apapun terimakasih pada yang masih sudi jengok kita..insyaAllah jika semuanya beransur pulih, saya akan singgah ye.


Saturday, June 11, 2011

Rinduuuunyer

Assalammualaikum...

Apakhabar sahabat-sahabat semua, rindunya saya pada semua. Harap semua didalam keadaan sihat serta diberkati Allah selalu.

Sekadar bercerita..

Hari ini..

"Mama, rindunya saya." kata Nyssa.

"Rindu dengan siapa?" tanya saya.

"Mama, saya rindulah nak naik kapal terbang lagi." Nyssa jawab

Saya pelik juga dengan kenyataan Nyssa tetapi pada masa yang sama saya rasa syukur juga. Pelik kerana pada mula saya dan hubby berhasrat untuk ke Sabah tempoh hari dan beritahu Nyssa yang kami semua akan naik kapal terbang, dia lah yang paling takut sekali.

"Mama, nanti dalam kapal terbang saya duduk dengan Papa tau." kata Nyssa.

Tengoklah tu Nyssa tak lepas tangan Papa dia.
Syukur kerana selepas kami semua berdoa, alhamdulillah Nyssa sudah tak takut lagi malah paling ceria.

Selepas bacaan doa dan kapal terbang naik sempat beraksi ceria gitu..


bersambung...

Saturday, June 4, 2011

Assalammualaikum..

Alkisahnya..dah lama tak update blog ni gara-gara laptop rosak sebabnya si kecil Neliez gi tumpahkan air di atas permukaan keyboard..mula-mula saya ingatkan ok aje tak ada apa-apa...jadi suruhlah kakak dia Tasha lap kan cepat-cepat dan tutup..Bila nak on semula dah tak boleh..so sekarang ni pun tengah guna hubby punya laptop nasib dia bawa balik dari office..selalu dia tinggalkan kat office..

"Mana laptop mama?" tanya Nyssa.

"Dah masuk air?"saya jawab

"Haa..kenapa masuk dalam air? tanya Nyssa dengan nada terkejut.

Hai..cakap dengan kanak-kanak ni biar terang dan jelas supaya mereka faham? Kita sebagai ibubapa ni kenalah banyak bersabar dan rajin untuk memberi penjelasan.

"Laptop mama kena hantar gi hospital nak kena ubat supaya baik" Teli menyampuk.

Ada saja yang menokok nambah cerita..kakak Teli dia ni memang suka bergurau..tapi kekadang tu telah mengkompiuskan (confuse) adik dia. Jadi nak-tak nak mama dia jugalah terpaksa menjelaskan lagi.

"Laptop mama rosak jadi mama hantar kedai komputer untuk baiki supaya elok semula."terang saya.

******************************

Bersempena dengan ulangtahun kelahiran anak saya Nyssa hari ini yang genap berumur enam tahun..sempat jugalah dia meniup kek petang tadi walau sebenarnya saya dan hubby merancang nak meraikan harilahirnya di Sabah esok.




Alhamdulillah syukur..semoga Nyssa menjadi anak yang soleh..Ameen.


p/s Esok pagi kami sekeluarga akan naik belon ke Sabah..Doakan perjalanan kami selamat..Terimakasih sahabat..Maaf tak sempat nak terjah blog sahabat..insyaAllah dilain kelapangan.

Tuesday, May 31, 2011

Sayang..oh sayang

Assalammualaikum,

Apakhabar sahabat-sahabat..moga sihat hidup diberkati Allah,

Beberapa hari ini, saya sebenarnya tak ke mana..cuma banyak menghabiskan masa membaca buku-buku tentang kehidupan, merehatkan diri dari melayari internet buat seketika..bukan apa sekadar mahu merehatkan jari-jari dan minda.

Alhamdulillah pagi ini terasa ceria..anak-anak menceriakan saya. Bila dah ceria ni baru ada mood nak buat n3 baru. Pagi ini saya ada terbaca satu kisah yang saya kira agak lucu juga, ingin saya kongsikan bersama sahabat-sahabat.

**********************
Sekadar bercerita..

Kamal diundang kawannya makan malam..

Mizal si tuan rumah memanggil si isterinya dengan kata-kata Sayang..Manis..Cintaku..Sayangku..Kasihku dan seumpamanya.

Kamal memandang Mizal dengan berkata, "Romantis sekali, setelah berpuluh tahun menikah, kau tetap memanggil isterimu dengan kata-kata itu."

Mizal mengangkat bahu lalu berbisik, "Sebenarnya aku lupa namanya sejak tiga tahun lalu."

***********************

Haha..sabar je lah ye..ada tak para suami yang macam ni..cer tanya suami kita."Bang, siapa nama isteri abang nih?" Kalau dijawapnya, "Sayang..oh sayang." Ha..lupalah tuuu!

Kalau dijawapnya nama lain selain nama kita??? Huhu..sendiri mahu ingatlah ye.

Pagi ini, saya call hubby kat office dia dan cuba tanya soalan di atas..nak tahu dia jawap apa? "What kind of question is this..why?" Haha itulah jawapannya..disoalnya saya balik..saya cakap " Saja je tanya..haha" Lepas tu dengan lurus hubby bagi tahu lah nama penuh saya..haha saya gelak.

Anak sulung saya Tasha pun gelak aje bila dengar soalan saya.."Apalah mama ni..haha."

Bukan apa saja nak menceriakan diri dan hubby almaklumlah minggu lepas kami baru je menyambut hari ulangtahun perkahwinan yang ke 14 tahun..Alhamdulillah.


Thursday, May 26, 2011

Main Waktu Senja

Assalammualaikum..

Sekadar berkongsi,

Pernah tak anda ditanya dengan soalan seperti ini? Mengapa kita tidak boleh bermain pada waktu senja atau apabila matahari terbenam?

Nah, sepotong hadis Nabi S.A.W menerangkan bahawa iblis dan syaitan keluar berkeliaran pada waktu senja atau menjelang Maghrib.

Selain melekakan manusia daripada menunaikan kewajipan kepada Allah, mereka juga mahu memusnahkan manusia dengan cara menakut-nakutkan dan menyihirkan manusia.

Dalam hal ini, kanak-kanak dan orang yang lemah iman menjadi sasaran utama mereka.

Nabi S.A.W menyebutkan iblis yang suka mengganggu anak-anak pada waktu ini dengan nama Ummu Sibyan.

Maka ibu bapa hendaklah mendoa serta membacakan ayat-ayat suci Al-Quran sebagai pendinding untuk anak-anak mereka selain segera menyuruh mereka untuk bersiap sedia menunaikan solat Maghrib.

Sahabat-sahabat ingin menambah jawapan kepada soalan ini? Sudi-sudikanlah. Syukran.

Tuesday, May 24, 2011

Fobia dengan bunyi motor

Assalammualaikum..

Sekadar berkongsi..

Sejak akhir-akhir ini fobia sungguh bila dengar bunyi motor..kesian Nyssa dia pun turut rasa fobia, mungkin saya selalu menasihatkan kakak-kakaknya supaya berhati-hati bila dengar bunyi motor. Macam-macam pertanyaan dari Nyssa yang saya kena jawab.

"Mama, kenapa mama, orang tu buat apa mama" tanya Nyssa.

"Orang tu jahat..dia nak simbah asid kat orang pompuan yang pakai tudung." biasalah Teli memang suka menjawab sebelum mama dia jawab.

"Mama, asid tu apa mama?" tanya Nyssa lagi.

Dan seperti biasa juga Teli akan menerangkan dan terus bercerita kepada adiknya tentang kejadian orang bermotosikal yang gila agaknya suka-suka saja simbah asid pada orang perempuan yang bertudung.

"Ha..sebab tu lah mama suruh kita jaga-jaga bila dengar bunyi motor." Teli menghabiskan ayatnya.

"Oooo."kata Nyssa memahami .

Pagi tadi, bila saya menghantar Nyssa sampai ke tadika, Nyssa terus berpesan "Mama, hati-hati tau..bila dengar bunyi motor je, cepat-cepat buka payung tutup muka tau, jangan lupa baca ayat kursyi tau"
Amboi, dia pula yang menasihati mama dia.

Jadi, dalam perjalanan pulang..bila terdengar saja bunyi motor dari belakang..cepat-cepat saya membuka payung dan bila motor dah berlalu pergi saya tersenyum keseorangan . Agaknya orang yang bermotosikal itu pun pelik tengok saya mana tidaknya pagi-pagi hari tak de hujan dan panas tetiba buka payung pulak. Nasiblah tu yang penting keselamatan diri.

*********************************************************************************
Berhati-hati ye wahai sahabat-sahabat sekalian. Jom, kita amalkan doa pendinding diri ini pagi dan petang sebanyak tiga kali. InsyaAllah, kita tidak akan ditimpa apa-apa keburukan pada hari itu.



Sunday, May 22, 2011

Ini saja.

Assalammualaikum,

Sekadar bercerita..

Tidak ada yang lebih menggembirakan melainkan orang yang kita sayang pulang dengan selamat.

"Papa, dah balik yeah..yeah" kata Nyssa penuh gembira menyambut kepulangan papanya dari India.

Seperti biasa kalau papa dia pergi ke mana-mana pasti ada sesuatu yang dibawa pulang. Antaranya ialah kubah Taj Mahal.

"Ini saja yang dapat papa belikan untuk isteri dan anak-anak papa ye." kata hubby.

"Tak pe lah papa asalkan papa dah balik dengan selamat, saya rinduu papa" kata Nyssa

Terharu pula saya dengan apa yang dikatakan oleh Nyssa. Hubby tersenyum lalu memeluk erat Nyssa. Kami anak-beranak terharu.

Ok, inilah antara ole-ole yang dibeli dari India.
Ini kubah Taj Mahal


Ini kasut dari India..

Inilah payung yang hubby beli untuk Nyssa.

Sukanya Nyssa dapat payung dari papa yang dirinduinya.


Coklat sudah jadi satu kemestian..tapi bukan dari India..dari airport
Terima Kasih Allah kerana memperkenankan doa kami..Syukur papa mereka pulang dengan selamat. Alhamdulillah.

Saturday, May 21, 2011

Al Kisah Suntikan beracun

Assalammualaikum..terimakasihlah pada yang sudi nak tahu cerita tentang suntikan beracun ni ye..ok ceritanya begini secara ringkaslah..
Budak D “Eeee mengantuknya kena bangun awal-awal pagi pergi sekolah..kalau tak pergi ke sekolah kan best! Kalau tak payah buat kerja sekolah kan best!Huu..malasnya nak buat benda susah ni..kenapa cikgu ni suka bagi soalan yang susah-susah je”
Budak  A “Kenapa nampak macam ngantuk je kau ni..macam tak ada semangat saja? Kenapa? Ni tentu tak siap kerja sekolah kan? Kan?”
Budak D hanya diam dan berkata di dalam hati “Sibuk saja budak ni, mentang-mentang dia budak pandai..Ahh..benci! benci!benci! tak suka! tak suka! tak sukaaa!”
Syaitan gemuk “He He He Ho Ho. Kau tengok budak D tu..pemalas sungguh! Padahal dia bukannya tak pandai..otaknya bagus..tapi dia langsung tak mahu guna otaknya untuk buat kerja sekolah yang diberikan oleh cikgunya.”
Syaitan kurus “Aha! Aku tahu kenapa dia jadi pemalas, kau telah suntik otaknya dengan racunkan? Betul tak ?”
Syaitan gemuk “He He Ho, memang racun ini cukup hebat berkesan untuk budak-budak yang ada fikiran negatif..apabila kena racun puaka ini, otak yang pemalas akan bertambah malas.”
Syaitan kurus  tanya lagi “ Bila masa kau tambah racun tu?”
Syaitan gemuk “Haa kau tengok si D ni..inilah antara sifat budak pemalas, buat kerja sekolah sambil berbaring dan meniarap depan tv pulak tu..ha sekejap lagi dia tertidur ler tuu!”
Budak D “Lepas B.M, kena buat Matematik pula,lepas tu kena siapkan Folio B.I pula..eee bila masa aku nak tengok tv? Kalau ada kawan-kawan yang rajin,boleh juga aku tiru saja kerja sekolah mereka..cikgu bukan tahu.”
Syaitan gemuk “Inilah masa terbaik untuk aku tambah lagi suntikan racun malas kepada  si budak D ni. Nah, lepas ni budak D akan mencari -cari berbagai alasan untuk tidak menyiapkan kerja sekolah dan membesar-besarkan lagi masalah-masalah yang remeh.”
Budak D “Ish tak semangat nak buat ulangkaji ni.Esok ada ujian pula..cuaca panas pula tu..kalau ada penyaman udara tentu best baca buku. Hmm, pembaris pun dah patah,pemadam pun sudah kenit sangat..pensel pun sudah tumpul.”
Syaitan gemuk “Eleh..ada pemadam besar, ada pensel tajam dan ada penyaman udara pun,kalau diri tu pemalas dan sering mencari-cari alasan dia tetap malas jugak.”
Syaitan kurus “Ish, kalau semua budak –budak mampu kita suntik dengan racun malas ni tentu best kan?
Syaitan gemuk”Ya, kita akan lakukannya..jom kita tengok lagi apa lagi alasan budak D nih.”
Budak D “ Periksa tak lama lagi..Hmm kalau tak dapat 5A, dapat 2A pun ok jugak..jiran aku tu dapat 1A saja..tak pe lah aku dapat lebih sikit dari dia.”
Syaitan gemuk “Tengok tu ..cita-cita budak D ni tak besar langsung, ada ke sasaran dia hanya 2A saja?”
Syaitan kurus “ Inilah ciri-ciri orang yang berjiwa kecil. Eh gemuk apa kata kita pergi rumah budak A dan kita suntik dia pula?
Syaitan gemuk  “ Tak boleh! Tak boleh!”
Syaitan kurus “Aik? Kenapa pula tak boleh?
Syaitan gemuk “ Dia sangat berdisplin.Taat pada suruhan agama.Akhlak dan adabnya pada ibu bapa dan guru-guru sungguh terpuji. Walaupun dia bukan pelajar cemerlang, tapi dia tidak pernah bermain-main apabila buat kerja sekolah..racun kita tak boleh tembus pada budak-budak yang macam ini, kau tengok budak A di rumahnya.”
Budak A “ Walaupun aku kurang pandai, tapi aku akan belajar bersungguh-sungguh..aku nak jadi pelajar terbaik di sekolah kali ini.”
Syaitan kurus “ Kalau begitu, kita tinggalkan saja budak A ni..jom kita cari mangsa yang lain.”
“SYAITAN ITU MAHU MENYESATKAN MANUSIA SEJAUH-JAUH KESESATAN.”(AN-NISA:60)
Tamat.
Alhamdulillah lepas saja saya ceritakan tentang suntikan beracun ni nak tahu apa reaksi Nyssa? Nyssa terus bangun pergi habiskan homework dia.

Thursday, May 19, 2011

Suntikan Beracun

Assalammualaikum semua..

Sekadar bercerita..

Keluar saja dari sekolah anak saya Nur Nyssa yang masih bersekolah tadika enam tahun, dah tak sabar-sabar nak beritahu saya yang minggu depan bermulanya peperiksaan.

"Mama, cikgu cakap hari Isnin nanti ada periksa."kata Nyssa.

"Oh ye ke..jadi Nyssa kena belajarlah ye."jawab saya.

"Ye lah, nanti mama ajar saya ye."kata Nyssa lagi.

"Ok."kata saya

Sampai saja di rumah seperti biasa Nyssa akan tukar baju, bermain dengan adik dia Neliez sambil tengok tv rancangan kanak-kanak, tolong tengok apa yang mama dia masak hari ini, makan tengahari dan latihan solat.

Setelah selesai semua perkara di atas, selalunya dia akan buat homework atau baca buku atau tidur.

Tapi hari ini agak berlainan sikit..dia jadi malassss..malas nak buat homework, malas nak baca buku dan malas nak tidur..ada ke orang malas nak tidur?

Sebenarnya saya tak berapa kisah sangat kalau sesekali dia jadi macam tu sebab dia masih kecil lagi tak boleh dipaksa-paksa nanti bosan pulak dia tapi...ada tapi tu!

Bila dia cakap "Mama, kalau umur saya dua tahun kan best tak payah pergi sekolah..tak payah belajar."

Haa..kisah tak kalau dia cakap macam tu??..Tetiba anak saya yang  berjiwa besar ni nak berubah kepada berjiwa kecil.

"Kenapa Nyssa cakap macam tu?" tanya saya

Nyssa diam seketika lalu menjawab dengan perlahan sambil tersenyum "Errrrr sebab saya malaslah nak gi sekolah..sebab saya ngantuk kena bangun pagi."

"Kalau ngantuk, balik sekolah kan boleh tidur sekejap..kenapa tak tidur?" tanya saya lagi.

"Saya nak tengok tv dulu..nanti baru tidur."Nyssa jawab dengan selamba.

"Eh..tadi kan dah tengok tv."tiba-tiba Teli kakaknya menyampuk.

"Ala."keluh Nyssa.

"Mama, mesti Nyssa ni dah terkena suntikan beracun."kata Teli.

"Ha..apa?..oh tidak."terkejut saya bila Teli sebut suntikan beracun tapi saya sudah memahami.

"Mama, suntikan beracun tu apa?" tanya Nyssa pelik.

Hem..ni yang kadang-kadang malas nak jawab ni..belum habis satu bab lagi dah datang lagi satu bab yang lain.. Eh tak boleh..tak boleh malas-malas nanti kena suntikan beracun..

Sebenarnya cerita tentang suntikan beracun ni pernah saya baca dari majalah asuh..bagus juga Teli masih ingat sampai sekarang tentang cerita tu..bolehlah saya kongsikan secara ringkas pada Nyssa dan sahabat-sahabat sekalian tapi saya minta maaf sangat-sangat bukan hari ini..mungkin di lainkali sebab sekarang ada hal yang tak dapat dielakkan. Maaf.

Tapi..jika sahabat-sahabat ingin komen atau tambah apa suntikan beracun tu silakan.Terimakasih.

p/s: hubby kita balik ari ni.



Monday, May 16, 2011

Kena tinggal

Assalammualaikum..

Setiap tahun pasti sekali atau dua kali saya dan anak-anak kena tinggal! Tahun pertama kahwin dah kena tinggal..tapi masa tu saya tak kisah pun..tak pe.."Congratulation dear..good for you." Rasanya macam tu lah pertama kali saya cakap dulu bila dia dapat pergi overseas kerana "great performance" kerja.

Tahun berikutnya pun begitu juga...saya masih tak kisah pun lagi mungkin kerana masa tu saya pun masih bekerja dan sibuk selalu. Malahan saya bangga kerana dia kerja bagus dan untuk itu dia dapatlah anugerah serta peluang untuk bercuti ke luar negara..

"Wow! you dapat lagi tahun ni!" atau "Hmmm..department you terbaik, baguslah tahniah." atau "Eee bestnya kali ni dapat gi mana pulak?" itulah antara kata-kata saya dulu pada dia bila dapat tahu berita gembira itu.

Pernah juga dia minta maaf dengan saya kerana dia tak dapat membawa saya dan anak-anak ikut bersama kerana tidak mampu maklumlah kerana pihak syarikat hanya taja untuk staff saja, tidak untuk satu keluarga..Dan kerana itu jugalah saya masih tak kisah kena tinggal kerana bagi saya duit yang ada pada ketika itu bukanlah untuk bersuka-suka..jika ia pun, setakat bawa anak-anak pergi bercuti dalam negara saja sudah mencukupi.

Hari ini sudah masuk hari keempat saya dan anak-anak kena tinggal lagi..kali ini juga saya tidak kisah tapi anak-anak pula yang kisah..nak ikut kata mereka.

Bila anak-anak kisah..saya pun jadi kisah jugalah..bila saya kata boss papa yang belanja pergi luar negara..mereka akan tanya kenapa boss papa tak belanja kita semua..Eh..eh banyak pula soalan, nak tak nak kena jawap juga bagi mereka faham.

Kesian juga bila mereka saja yang kena faham kita..kita pun kena faham hati mereka..bukan apa sebenarnya mereka ini nak naik kapal terbang..tak pernah naik kapal terbang..kesian.

Jadi dek kerana kena tinggal..hubby sudah berjanji akan bawa saya dan anak-anak naik kapal terbang pada musim cuti sekolah nanti..ke mana?? Tungguuuu..

Ucapan happy birthday untuk papa mereka pada hari ini yang kini berada di India. Dan tak lupa pada cikgu-cikgi selamat hari guru..



Get More Islamic Testi Here!

Saturday, May 14, 2011

Frustnya..dah tak ori lagi dah!

Huhhhh..mana perginya entri saya sebelum ni..tahu memang semalam blogspot ada problem tapi saya sabarlah menanti sampai ke malam..bila buka balik tengok entri dah hilang..eeeeee sedih sungguh sebab sahabat-sahabat dah ada yang komen

Namun saya sabar lagi sampai hari ini mana tahu akan dapat balik entri saya tu..tapi bila buka tengok dah lenyap terus..huhu bertambah sedihlah saya..mana idaknya entri tu cerita tentang anak-anak kita..

Saya dapat tahu ada gak yang senasib dengan saya..dan ada yang repost atau republish again..pada mulanya saya macam tak de mood dah nak republish semula sebab rasa macam dah tak ori dah citer tu..tapi tak pe lah mungkin ada sahabat-sahabat yang belum baca lagi entri saya tu..

Jadi untuk itu saya republish semula entri saya..lepas ni kalau hilang lagi tak tahu lah..


Selfish (Original Entry As At 11/05/2011)

Assalammualaikum..

Harap semua sihat..saya dan keluarga semua sihat alhamdulillah. Sekadar bercerita..

"Adik ni selfish!"Tasha cakap pada adiknya Teli.

"Saya tak jual ikan..hehe"Teli jawab dengan selamba.

Itulah yang membuatkan saya gelak bagai nak rak..haha. Bukan tanda setuju dengan Teli tapi melihatkan keletah masing-masing yang sudah pandai berloyar buruk..namun saya diam dan hanya mendengarkan saja.

"Akak tu yang pentingkan diri..asyik-asyik kena dengar cerita akak je..cerita adik-adik tak nak dengar!" Teli mula serius.

"Eeee mana ada..adik tu suka menyampuk bila kakak cakap." Tasha tak setuju dengan apa yang Teli cakapkan tadi.

"Ye ke?? Ala kakak tu asyik cerita pasal kawan kakak je..nasyidlah..sukanlah..penatlah Teli nak dengar.." Teli mengeluh.

"Adik tak nak dengar tak pe lah..biar mama aje yang dengar..adik jangan sibuk!" kata Tasha.

Alahai..mama dia pulak terbabit ini..apamacam? Bab macam gini lah yang kekadang itu buat saya jadi serba-salah..nak kena jadi orang tengah yang bersikap adil dan dalam pada masa yang sama tidak mahu anak-anak berkecil hati.

Kadang-kadang perkara yang ditengkarkan itu sebenarnya remeh saja..tetapi ia boleh jadi keruh jika tiada jalan penyelesaiannya. Biasanya bila mereka ini bertengkar hari ini..esok dah baik dah tanpa campurtangan saya tetapi anak-anak semakin membesar dan mereka ini sudah pandai memendam rasa. Jika dibiar nanti takut pula mereka rasa tersisih..

"Ok, siapa nak cerita dulu angkat tangan macam saya.."saya menggayakan tangan macam Usop (ala citer hantu kak limah tu)

Mereka berdua ketawa berdekah-dekah sambil masing-masing meniru gaya tangan macam Usop..

"Haha..nampaknya sama-sama nak cerita nih..huh macam mana nih tak kesian ke kat mama?" kata saya sambil memegang kepala.

"Oklah akak ceritalah dulu..akak kan kakak" Teli mengalah.

"Tak pe,tak pe..adik cerita dulu akak tak kisah." Tasha juga ingin mengalah.

"Eeee..kakak ni nanti mama peninglah.." kata Teli.

"Ok..ok mama jangan pening..adik cerita dulu ye sebab memang selalu adik je kena dengar cerita kakak." kata Tasha akhirnya.

"Hehe..sebenarnya Teli tak de cerita pun sekarang ni..nanti kalau ada Teli ceritalah..hehe jangan marah ye kak" Teli ketawa.

"Eeee..tak marah..geramm je.."jawab Tasha dengan nada gurau.

"Ok..dah habis cerita ye..mama nak jual ikan pulaklah..eh silap selfish..eh nak goreng ikanlah..hehe." gurau saya pula.

Masing-masing ketawa dan berbaik semula. Alhamdulillah..selesai satu fenomena..hehe.