^^Diari Nad^^

^^Diari Nad^^

Friday, April 19, 2013

Damaikan Sengketa

Alhamdulillah..syukur ke hadrat Ilahi..dengan limpah kurniaNYA..berkesempatan saya hari ini untuk menulis di blog ini..Moga sahabat dikurniakan kesihatan yang sihat..AMIN
 
Sekadar bercerita..
 
Tasha : Mama, pening kepala saya dengan kawan-kawan saya ni.
 
Mama : Kenapa dengan kawan-kawan Tasha?
 
Tasha : Hurm..entahlah bff saya ni nangis-nangis talipon saya..dia cakap kawan saya Lily (bukan nama sebenar) avoid dia..tak endah kan dia..seolah tak kasi masuk dalam group discussing kita.
 
Mama : Bff Tasha tak tanya ke kenapa Lily tu tak endahkan dia?
 
Tasha : Tasha dah suruh dia tanya tapi dia takut nanti tak diendahkan lagi dia rasa malu..dia suruh saya tanyakan bagi pihak dia.
 
Mama : Oklah tu..Tasha ada tanya tak?
 
Tasha : Saya tanya dengan Lily tu..Mama nak tahu apa dia jawab?
 
Mama : Apa dia jawab?
 
Tasha : Dia kata "she's annoying".
 
Mama : Apa maksud dia?
 
Tasha : Ye lah..my bff tu memang suka berdakwah sikit..so kadang-kadang Lily tu terasalah.
 
Mama : Oh ye ke..
 
Tasha : Yelah..Lily tu tak pakai tudung..my bff ni suka bagi nasihat..tapi saya rasa bff saya cakap yang benar.
 
Mama : Oh gitu..baguslah your bff tu bagi nasihat..susah nak dapat kawan yang suka bagi nasihat kat kita apatah lagi nasihat yang baik..hurm..mungkin Lily rasa nasihat tu terlebih sangat ke?
 
Tasha : Entahlah mama..Lily cakap suruh bff saya tu ubah sikap sikit..barulah dia boleh terima my bff tu dalam group kami. Apa pendapat mama?
 
Mama : Tasha rasa bff Tasha tu ada masalah dengan sikap dia?
 
Tasha : Saya rasa tidaklah..tapi betul juga mama cakap..mungkin dia terlebih-lebih bagi nasihat agaknya..tapi saya ok je dengan dia..saya boleh je terima.
 
Mama : Apa pulak pandangan Tasha tentang sikap Lily?
 
Tasha : Dia baik je cuma mungkin dia kekadang tu terasa yang my bff ni macam berlagak alim nak bagi nasihat kat dia kot..dia tak boleh terimalah tu.
 
Mama : Jadi agak-agak Tasha macam mana nak hilangkan pening kat kepala Tasha tu?
 
Tasha : Entahlah..saya ni dah macam jadi orang tengah pulak..saya rasa eloklah diaorang ni bersemuka kan mama..suruh berbaik-baik semula.
 
Mama : Eloklah tu..jangan berpihak pada salah seorang antara mereka sebaliknya damaikan dengan cara yang baik dan lemah lembut. Tak gitu.
 
Tasha : Ok Mama..thank you.
 
Mama : Alhamdulillah.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Sekadar Renungan..
 
Apabila kita melihat ada sengketa atau perbalahan antara rakan-rakan kita, maka harus kita mendamaikan sengketa tersebut. Jangan sekali-kali jadi batu api antara rakan-rakan kita..ini akan menambahkan lagi persengketaan.
 
 Ingat! Allah SWT berfirman:
 
"Sesungguhnya orang-orang Mukmin adalah bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu."
(Al-Hujurat :10)
 
 
Nabi SAW bersabda : "Sedekah yang paling baik adalah mendamaikan orang yang berselisih"
(Riwayat Thabrani dan al-Baihaqi)
 

4 comments:

  1. assalamualaikum ita,

    kalau dilihat dari blog kita, blog ita ni dah sebulan
    takde n3 baru tau
    nipun saja2 jenguk sbb hairan ita ada komen tapi
    tak buat n3 baru pulak

    biasa budak2 ni lagi di nasihat lg menjauh
    mungkin boleh di usahakan secara perlahan2
    atau selit sikit2...tak boleh keterlaluan kot...wallahualam

    ReplyDelete
  2. mmg betul tu, kalu dirumah pun KA selalu jadi bahan rujukan anak2 bila kawan2 bermasalah

    ReplyDelete
  3. Nasihat yg bagus Unk anak2 Dan Unk kita juga

    ReplyDelete
  4. cerita budak2...setiap episod ceritanya itu dpt mematangkan pemikirannya nanti jika diberi sentuhan berupa nasihat dan semangat positif...insya-Allah baik2 saja...

    ReplyDelete