^^Diari Nad^^

^^Diari Nad^^

Friday, April 1, 2011

Berhati-hati pilih kawan

Assalammualaikum..semoga semua berada dalam keadaan sihat walafiat dengan rahmat dan limpahan kasih sayang dari Yang Maha Esa.
Allah SWT telah mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan.Begitu juga kita yang dijadikan sebagai manusia. Kita tidak akan hidup bersendirian. Malah kita tak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang.
Namun jika ada di antara kita yang tidak suka berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai manusia normal. Jesteru, inilah antara hikmah,kenapa Allah SWT mencipta manusia dalam pelbagai bangsa,warna,kulit dan bahasa. Firman Allah SWT “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu  berkenal-kenalan dan beramah mesra antara satu sama lain. Sesungguhnya semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.” (al-Hujurat:13)
Sebenarnya dalam dunia persahabatan ini, tiada manusia yang sempurna dan terlepas dari melakukan sebarang kesilapan. Sewajarnya jika berlaku perselisihan faham atau sengketa, kita perlu mencari ikhtiar untuk  memperbaiki diri. Berusahalah dengan hati yang ikhlas. Walau bagaimanapun, jika sahabat tidak menghargai kita, bertawakallah dan doakan dirinya. Moga dengan doa kita itu, Allah akan memberi petunjuk dan pertolongan.
Jadi kita harus berhati-hati ketika memilih kawan. Ini kerana kawan menjadi cermin peribadi kepada seseorang. Oleh itu, berkawanlah kerana Allah untuk mencari redhaNYA.
Buang yang keruh ambil yang jernih
Dendam hasad dengki mestilah dijauhi
Ukhuwah dan mahabbah kita jalinkan
Bina keharmonian.

No comments:

Post a Comment