^^Diari Nad^^

^^Diari Nad^^

Thursday, April 7, 2011

Khasiat Kismis



Assalammualaikum..

Sekadar bercerita..

Ramai juga kawan-kawan atau jiran yang baru balik dari mengerjakan umrah..jadi ada saje buah tangan dari mereka..macam-macam tasbih, sejadah dan paling tidak mesti ada buah kismis..hem gembiranya saya..terimakasihlah atas pemberian..insyaAllah kalau dijemput Allah saya pulak sampai ke sana..Amin..

Okaylah, terus sambung citer tadi, ibu manalah tak mahu yang terbaik untuk anak-anak mereka. Ini termasuklah saya..untuk pengetahuan semua anak-anak saya tak suka makan kismis. Sudah puas saya menyuruh anak-anak supaya makan kismis..tak hendaknya mereka..kekadang tu terpaksalah gunakan cara paksaan..kesian sampai termuntah-muntahlah pulak..haa yang tu anak kedua saya..yang sulung ok jugalah tapi hai nak telan sampai merah-merah muka..padahal anak sulung saya ni dulu masa dia kecik-kecik..bukan main suka makan kismis..berkotak-kotak kami beli dia makan..tak tau lah bila dah besar panjang ni..tak sukalah pulak!

Hai..bukan main susah lagi nak makan kismis macamlah mama dia ni nak bagi makan ulat! Ha anak ketiga dan si kecikku ni masih oklah lagi..boleh terima..tapi yang si kecik tu bila dah nampak kakak-kakak dia yang tak leh makan tu..hem dia pun cam nak tak nak je..hai bukan apa dah nampak dah tanda-tanda tak suka makan kismis..hem samalah dengan papa mereka ni..tak suka makan kismis..at last mama dia jugalah yang perhabiskan kismis tu..

Di bawah saya kongsikan khasiat kismis bukan untuk diri saya sebab saya dah tahu dah..ini untuk pembaca dan untuk anak-anak saya juga untuk papa dia walau dia tak suka kismis..

Kismis merupakan sumber antioksidan yang baik, tinggi kalori, mengandungi potassium, serat dan fruktos iaitu sumber tenaga semula jadi yang baik.

Ia juga mengandungi bahan yang mampu menyekat pertumbuhan bakteria di dalam perut sekaligus membantu mengurangkan masalah penyakit gusi dan kerosakan gigi.

Elok untuk minda juga.

Hmm..elok makan banyak-banyak!

4 comments:

  1. as salam ita,

    memang bagus khasiat kismis ni

    anak kita suka juga makan
    tapi tak leh selalu
    depa cepat muak

    kalau di paksa lg anak2 ni tak suka

    ReplyDelete
  2. waalaikummussalam ati,

    mmg makin dipaksa makin tak sukalah depa ni

    ReplyDelete