^^Diari Nad^^

^^Diari Nad^^

Monday, October 3, 2011

Perginya si kitam

Assalammualaikum sahabat yang dikasihi, moga dilimpahi rahmat dan kasihsayang dari Allah.

Sekadar berkongsi cerita,

Petang itu ligat betul si kitam bermain-main dengan anak bongsu saya Neliez, pantang Neliez bergerak sedikit mulalah si kitam kejar menerkam kaki comel Neliez, tapi Neliez tidak menjerit malah membiarkan saja kakinya digigit manja.

Memang comel sungguh si kitam dengan bulu hitamnya yang lebat dan gebu, membuatkan sesiapa saja yang melihat akan rasa geram dengannya..pasti ingin menyentuhnya.

Tengahari tadi semua panik kerana si kitam hilang sekejap. Semua mencari si kitam dengan memanggil-manggil namanya "kitam, kitam" tapi si kitam masih tak kelihatan. Semua bimbang ada orang yang mengambil si kitam maklumlah si kitam comel pasti ada orang yang hendak mengambilnya.

Orang yang paling bimbang kehilangan si kitam ialah anak sulung saya Tasha. Tasha memang sayang dengan spesis ini lebih-lebih lagi si kitam. Kalau datang rumah mak pasti si kitam dicarinya dulu.

Memang mak akan keluarkan si kitam dari kurungannya pada siang hari. Biar si kitam dapat bermain dengan ibu dan adik-adiknya. Adik-adik si kitam comel juga tapi tak seperti si kitam ligat dan comel.

Memang dalam tiga beradik si kitamlah yang paling menjadi perhatian sebab si kitam suka menunjuk-nunjuk dan suka buat perangai. Nah! si kitam yang hilang tadi telah ditemui, rupa-rupanya si kitam bersembunyi disebalik kurungannya. Hah! leganya hati Tasha.

Memang hari ini tingkahlaku si kitam agak berlainan sedikit, nampak keriangan si kitam lebih pada hari biasa. Si kitam masuk ke dalam rumah lalu berlari-lari riang, berguling-guling manja dan menggeser-geserkan badannya pada tangan saya seolah ingin mengajak saya bergurau dengannya. Saya usap kepala si kitam..entah kenapa rasa sayangnya dengan si kitam. Hendak pula, Neliez juga turut memegang badan dan mengusap kepala si kitam.

Selepas ini tiada lagi ngiang suara lembut si kitam, tiada lagi bayang-bayang si kitam mengejar kaki Neliez. Tiada lagi kedengaran suara Tasha memanggil "kitam, kitam". Huh! sayu dan luluh hati ini melihat cara pemergian si kitam.

Siapa yang tak sedih, anak kucing kesayangan semua orang dirumah mak telah digilis kereta. Hanya tuhan saja tahu betapa sedihnya hati Tasha, betapa sedihnya hati semua orang yang menyayangi si kitam.

"Sudah ajal si kitam."hanya itu saja yang mampu saya katakan pada Tasha.






12 comments:

  1. sedihnya...
    kami pun dulu pernah kehilangan kucing kesayangan

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...

    Baru-baru ni saya pun kehilangan seekor kucing kesayangan, dah sebulan tak balik rumah...

    ReplyDelete
  3. Assalam anita..patut la kitam beraksi berlebiah.rupanya untuk meninggalkan kenangan..

    ReplyDelete
  4. Sedihnya...mesti teringat-ingat kelincahannya kan kak..

    ReplyDelete
  5. saya pun.. pernah kehilangan ikan kaloi sabah... hmm... eh.. akuarium dah besar, ingat nak tumpang kat umah member coz dia ada kolam landskap.. last2 K.O.. mungkin sebelum ni dia dah biasa dgn air paip yg bersih..agaknye la kot.. :)

    ReplyDelete
  6. teringat masa bujang2 dulu
    suka sgt bela kucing..

    ReplyDelete
  7. Sedihnya...

    Dapat tau perasaan 'Tasha'
    Sebab orang sayang kucing nie
    lain sayangnya..

    ReplyDelete
  8. sedihnya..akak dpt membayangkan betapa rasa kehilangannya budak2 tu..

    sabar ye..
    moga dapat penggantinya..

    ReplyDelete
  9. sedihnya....apatah lagi Kitam merupakan kesayangan semua...

    ReplyDelete
  10. alahai sedihnya....
    mesti tak tergamak tgk kan..huhu...

    ReplyDelete
  11. takdir yg menentukan segala2nye...

    ReplyDelete