^^Diari Nad^^

^^Diari Nad^^

Monday, February 13, 2012

Kelam-kabut

Assalammualaikum sahabat, moga ceria kita pada hari Isnin ini.

Sekadar bercerita..

Pada tahun ini, rutin pada pagi Isnin agak berbeza dengan tahun lepas, tahun ini kami terpaksa keluar dari rumah sebelum waktu subuh iaitu lebih kurang pukul 5.50 pagi dari rumah kami di Batangkali ke rumah emak di Selayang Baru. Ini kerana tahun ini Nyssa anak ketiga saya sudah masuk darjah satu dan bersekolah pagi bersama dengan kakak-kakaknya yakni Tasha dan Teli. Kalau dulu hubby bermotosikal menghantar kakak-kakaknya, kini terpaksa naik keretalah. Untuk tidak terlewat kenalah keluar awal dari rumah.

Bila semua kena awal jadi adalah kelam-kabut sikit. Sampai sahaja di rumah emak, Tasha, Teli dan Nyssa terus sahaja ke bilik air untuk mengambil wuduk untuk solat subuh. Masing-masing berebut-rebut untuk menjadi orang yang pertama solat.

Tasha : " Adik, akak dulukan."
Teli : "Teli yang masuk dulu ye."
Nyssa : "Cepatlah, saya pulak."

Setelah selesai solat,

Tasha : "Mama, tadi Nyssa solat kelam-kabut cepat sangat habis."
Teli :" Entahlah, saya pun belum sudah lagi dia sudah habis padahal saya solat dulu."
Nyssa :" Ye lah, saya baca laju-laju sebab itulah saya habis dulu."

Mama : " Nyssa, kenapa baca laju-laju?"
Nyssa : " Ye lah nanti saya lambat."
Mama : " Tak boleh baca laju-laju sebab takut lambat, solat kena tenang dan tertib. Kalau kita tenang dan baca elok-elok insyaAllah perkara yang lambat Allah akan cepatkan."
Nyssa : " Maaflah mama, esok saya baca elok-elok ye."

Anak-anakku,

Solat tidak boleh dikerjakan dalam keadaan tergesa-gesa atau kelam-kabut. Paling penting tenang dan tertib, begitu juga bacaan-bacaanya. Lebih-lebih lagi bacaan yang menjadi rukun solat seperti al-Fatihah, tidak boleh dibaca sesuka hati.

Rasulullah SAW pernah menegur seorang sahabat yang datang solat secara tergesa-gesa: "Jangan kamu ulangi lagi (perbuatan seperti itu). Apabila kamu mendatangi solat maka datanglah dengan tenang dan penuh kedamaian."
Biasakanlah dengan mempersiapkan diri terlebih awal sebelum masuk waktu solat untuk menghindari perbuatan kelam-kabut semasa solat.

Wallahualam.






43 comments:

  1. Salam Ita,

    Memang melentur buluh biar dari rebungkan.

    Yang dah tua2 pun ramai yang sholat cepatnya yang amat, tak tau apa yang dia orang baca, mungkin ambik yang wajib saja agaknya.

    ReplyDelete
  2. Waalaikummussalam Kak,

    ye lah kak, kadang-kadang perkara kecik macam ni kita terlepas pandang padahal asas solatlah yang menghindarkan kita dari perbuatan keji dan mungkar..

    ReplyDelete
  3. pesanan untuk saya juga ni. terima kasih kak. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah sama2 kita muhasabah diri ye gb

      Delete
  4. Assalam anita..alhamdulillah anak2 nita taat mengerjakan solat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam Acik Erna,

      Alhamdulillah..biar mereka ikhlas solat

      Delete
  5. Bagus la mcm tu.. Kene didik dari peringkat kecik2 lagi kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena selalu peringatkan depa ni sehingga dewasa..insyaAllah

      Delete
  6. alhamdulillah..
    didik anak dari awal..senang =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu yg kita nak cheqna..biar mereka faham kan senang..^_^

      Delete
  7. Begitulah anak2. Ragam mereka pelbagai gaya. Bimbingan ibubapa juga diperlukan untuk memantau perjalanan mereka. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakcik,

      smua ibubapa nak yg terbaik utk anak2 mereka kan..

      Delete
  8. Alhamdulillah..senang je mereka terima nasihat akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga esok lusa tak lupa dah nasihat ini..Amin

      Delete
  9. Budak-budak kalau tak solat berimam memang nak cepat habis tapi kalau berimam dia kena akur tunggu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakzakie, kalaulah hari-hari dapat solat jemaah kan bagus..mungkin tak jadi masalah macam ini kan..

      Delete
  10. salam ta,

    hari2 berulang ke batangkali ke?

    peringat tak bagus ita...thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam ti,

      tidak hari2..hujung minggu aje balik btg kali

      Delete
  11. Assalamualaikum....
    seronoknya ada 3 dara...pemantauan kita sebagai org tua sgt penting..
    nk cepat takut loceng bunyi ke dik..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam,

      haha..rebut sape nak dok depan dlm kereta

      Delete
  12. bak kata pepatah: melentur buluh biar la dr rebung nyer...

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum ...

    Salam kenal.

    Setiap kebaikan dunia akhirat itu bermula Dari rumah.. Alhamdulillah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..

      terimakasih sudi kunjung..setuju sgt dgn statement tu..

      Delete
  14. anak2 saya pun kalau solat sendiri, nak cepat habis aje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgi mereka faham..moga lainkali mrk solat dgn tenang..insyaAllah

      Delete
  15. Replies
    1. ladyzul..terimakasih sudi kunjung

      wahida..hanya satu perkongsian..terimakasih

      Delete
  16. Assalamualaikum...

    Seronok tengok anak-anak membesarkan! Ditambahkan dengan pendidikan agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam,

      Alhamdulillah..moga Allah terus beri ketabahan dlm mendidik anak2

      Delete
  17. salam kenal jugak..singgah balas kunjungan..tq,bagus didik dari kecil..insyallah mudah-mudahan dingati bila besar nanti ea akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. fatiema,

      terimakasih sudi kunjung..harap mereka tak lupa kan..Amin

      Delete
  18. salam kenal tuan rumah..aduhhh tergelak saya baca gelagat anak2 ni...semoga mereka menjadi anak yg solehah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal..itulah gelagat anak2 mcm2 kan..terimakasih krn mendoakan..Amin

      Delete
  19. Salam 'alaik kak :)

    Moga sihat serta dlm rahmatNya disana, aamiin

    Insya-ALLAH anak2 akan membesar dengan baik dengan didikan ibunya yg baik, aamiin
    p/s: kirim salam kt anak2 akak, Salam sayang semua :) <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. dik iman,

      Amin dik..akak juga doakan adik sihat dlm perlindungan Allah.

      sudah akak smpikan salam adik pada anak2 akak..InsyaAllah dik, akak juga msh mendalami ilmu2 agama..sama2 belajar dgn anak2

      Delete
  20. seronok baca cerita anak-anak ni..bagus mereka tu..moga jadi anak yang soleh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. suri,

      alhamdulillah dpt berkongsi..sama2 kita doa moga anak2 kita jadi anak2 yg soleh..Amin

      Delete
  21. Alhamdulillah..InsyaAllah akan menjadi puteri yg solehah...Aminn

    ReplyDelete
  22. Alhmdulillah..semoga menjadi anak yg solehah...

    ReplyDelete