^^Diari Nad^^

^^Diari Nad^^

Thursday, April 7, 2011

Khasiat Kismis



Assalammualaikum..

Sekadar bercerita..

Ramai juga kawan-kawan atau jiran yang baru balik dari mengerjakan umrah..jadi ada saje buah tangan dari mereka..macam-macam tasbih, sejadah dan paling tidak mesti ada buah kismis..hem gembiranya saya..terimakasihlah atas pemberian..insyaAllah kalau dijemput Allah saya pulak sampai ke sana..Amin..

Okaylah, terus sambung citer tadi, ibu manalah tak mahu yang terbaik untuk anak-anak mereka. Ini termasuklah saya..untuk pengetahuan semua anak-anak saya tak suka makan kismis. Sudah puas saya menyuruh anak-anak supaya makan kismis..tak hendaknya mereka..kekadang tu terpaksalah gunakan cara paksaan..kesian sampai termuntah-muntahlah pulak..haa yang tu anak kedua saya..yang sulung ok jugalah tapi hai nak telan sampai merah-merah muka..padahal anak sulung saya ni dulu masa dia kecik-kecik..bukan main suka makan kismis..berkotak-kotak kami beli dia makan..tak tau lah bila dah besar panjang ni..tak sukalah pulak!

Hai..bukan main susah lagi nak makan kismis macamlah mama dia ni nak bagi makan ulat! Ha anak ketiga dan si kecikku ni masih oklah lagi..boleh terima..tapi yang si kecik tu bila dah nampak kakak-kakak dia yang tak leh makan tu..hem dia pun cam nak tak nak je..hai bukan apa dah nampak dah tanda-tanda tak suka makan kismis..hem samalah dengan papa mereka ni..tak suka makan kismis..at last mama dia jugalah yang perhabiskan kismis tu..

Di bawah saya kongsikan khasiat kismis bukan untuk diri saya sebab saya dah tahu dah..ini untuk pembaca dan untuk anak-anak saya juga untuk papa dia walau dia tak suka kismis..

Kismis merupakan sumber antioksidan yang baik, tinggi kalori, mengandungi potassium, serat dan fruktos iaitu sumber tenaga semula jadi yang baik.

Ia juga mengandungi bahan yang mampu menyekat pertumbuhan bakteria di dalam perut sekaligus membantu mengurangkan masalah penyakit gusi dan kerosakan gigi.

Elok untuk minda juga.

Hmm..elok makan banyak-banyak!

5 comments:

  1. as salam ita,

    memang bagus khasiat kismis ni

    anak kita suka juga makan
    tapi tak leh selalu
    depa cepat muak

    kalau di paksa lg anak2 ni tak suka

    ReplyDelete
  2. waalaikummussalam ati,

    mmg makin dipaksa makin tak sukalah depa ni

    ReplyDelete
  3. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete