^^Diari Nad^^

^^Diari Nad^^

Monday, April 11, 2011

Lewat solat subuh

Assalammualaikum..

Sekadar berkongsi cerita,

Pernah tak terlewat bangun untuk solat subuh atau sengaja lambat-lambatkan untuk bangun dengan alasan tak upaya nak bangun?? 

Atau pernahkah tangguh lagi nak bangun sedangkan dah dengar dah suara bilal melaungkan azan atau suara ibu mendayu-dayu mengejutkan suruh bangun??

Inilah nak diceritakan ni hal pagi tadi..saya memang selalulah kejutkan anak-anak untuk bangun seawal yang boleh supaya mereka boleh siap cepat dan ready untuk jemaah bersama sebelum ke sekolah..

Pagi ni dah kelam-kabutlah sikit sebabnya anak kedua saya bangun lewat walau telah dikejut..bila dah lewat tu ketinggalanlah dia untuk berjemaah..

Bila saya tanya kenapa lewat..dia jawab "adik dah dengar dah azan, lepas tu dah dengar dah mama kejut, rasa macam dah bangun tapi.." terhentilah pulak dia.

Hemm..itulah alkisahnya.

Tahukah kita apakah hukumnya melambatkan solat Subuh dengan alasan tidak upaya bangun awal??

Pernah berlaku pada zaman Rasulullah SAW seorang lelaki tidak menghadiri solat Subuh berjemaah, malah bangunnya pun lewat. Lantas dinyatakan oleh Rasulullah SAW bahawa orang tersebut telah dikencing oleh syaitan dalam telinganya. Semoga Allah menjadikan kita orang-orang yang suka mengerjakan solat berjemaah dan segera menyahut seruan azan.

8 comments:

  1. thanks...saling ingat mengingat sesama kita :)

    ReplyDelete
  2. betul yee..

    hidup di dunia..saling tolong menolong, saling tegur menegur..terkadang terlupa..teralpa..

    bila baca tazkirah...barulah tersedar dari mimpi..

    ReplyDelete
  3. nauzubillah...tu pasal la hati kite ni keras2 belaka. setan dah kenc rupanya. tapi saya pun penah mcm tu, rasa mcm dah bangun dan mandi dan siap segala, tapi last2 rupanya masih kat katil. biasanya jadi kalau badan penattt sangat~

    ReplyDelete
  4. k sal,

    sy pun terkadang dibuai mimpi gak..hanyut..

    ReplyDelete
  5. gB,

    waktu akak keje dulu pun selalu gak jd cam tu..letihhh memanjang..hehe

    ReplyDelete
  6. terima kasih mengingatkan. w sering lambat bangun, kesian mak w. ;)

    ReplyDelete
  7. pernah juga terjadi pada saya... bukan sengaja tapi betul-betul tidur mati kata orang... entahlah... hehehehe.. agaknya terlalu kepenatan kot...

    ReplyDelete